Under sommaren lägger två miljoner svenskar nästan en timme i veckan på att klippa sin gräsmatta. Intresset för gräsklippning och gräsklippare är med andra ord relativt stort. Inför sommaren 2013 gjorde vi en digital kampanj för vår kund Briggs & Stratton, en av världens största tillverkare av bensindrivna gräsklipparmotorer.
Målet var att nå personer 25-40 år, den åldern då de flesta köper sitt första hus och sina första trädgårdsmaskiner, och temat sattes till samspelet människa-maskin. Vi valde att göra fyra filmer, med följande teman: ”rensa skallen”, ”kärlek”, ”goda grannar”, ”motgångar”. Filmerna gick som pre-rolls i utvalda segment på YouTube. I samband med kampanjen genomfördes även en tävling där deltagarna skulle ge en motivering till vilken film de kunde identifiera sig med bäst och varför.
1 185 092
gånger visades filmerna (under 2 månader)
35 662
klickade på dem
3,01 %
blev den genomsnittliga CTR:en- vilket anses som ett lyckat resultat.
102 st
tävlingssvar skickades in